Zichtbaar, herkenbaar, geloofwaardig. De 3 magische eigenschappen van een goede marketingactie.

8 Jun 2018

De concurrentie is hard, snoeihard. Niet alleen worden de fysieke winkellocaties alleen maar groter, eigentijdser, chiquer,… Ook online worden we onder vuur genomen door efficiënte en doortastende (internationale) concurrentie. Waar vroeger enkel de handelaar om de hoek en een paar dorpen verder de uitdagers vormden, lijkt vandaag heel de wereld op ons concurrentiebord te vallen.

 

Wat doe je daar in hemelsnaam aan? Hoe ga je daar mee om als kmo? Met beperkte middelen? Bedenking: soms vraag je je toch echt af waar de kapitalen vandaan komen om pakweg een splinternieuwe, 3-verdiepingentellende garage neer te poten of om een hele vloot aan nieuwe milieuvriendelijke vrachtwagens met de laatste nieuwe bestickering op de markt te brengen. Hoe dan ook, grote investeerders treden steeds vaker de kmo-markt binnen, en dat zullen we geweten hebben. Grenzen vervallen, iedereen koopt en verkoopt van iedereen. En waar sta jij met jouw verhaal?

 

 

Je zou versteld staan van het effect van strategische acties die zichtbaar voor het juiste publiek, herkenbaar zijn én geloofwaardig mét een beperkt budget. Máár daar moet je wel even over nadenken en één en ander op papier voor zetten.

 

Vaak komen we in bedrijven die teren op hun ervaring uit het verleden, hun klantenbestand dat gestaag is opgebouwd (en nu ook afbouwt want mensen vertrekken, jongeren nemen het over, kennen jou niet, …), hun ‘gevestigde’ waarde uitspelend. Helaas brokkelt deze meerwaarde in sneltempo af en zal dit enkel nog versnellen. Ook in jouw sector.

 

Vandaag de dag is het de kunst je verhaal (met eventueel jarenlange ervaring) te brengen naar de noden van vandaag, het herkenbaar te maken voor je toekomstig en huidig cliënteel, zichtbaar te zijn voor iedereen die interesse zou kunnen hebben in je producten of diensten én een geloofwaardig verhaal te brengen op de plaatsen die relevant zijn (waar de (potentiële) klant zich dus bevindt). Verwacht nu niet dat ik hier sociale media, vlogs, video’s, high-tech websites, … naar voor ga schuiven als de heilige gralen, zeker niet. Voor jouw verhaal kan misschien geen een van bovenstaande relevant zijn. Alles is afhankelijk van waar die klanten zitten en hoe zij verwachten je te vinden en met welke boodschap. Waar ik wel bijzonder hard voor pleit is het volgende: val niet voor de grote marketingverhalen die de grote hemel beloven, maar blijf bij jezelf en pas daar enkele strategisch gezette acties op toe.

 

Ik verduidelijk mij met een voorbeeld: Een bedrijf in de retail had het advies gekregen grote stickeracties op trams te doen, flashmobs te organiseren, pasdagen op publieke plaatsen in te richten, . Stuk voor stuk knappe acties, groots ook. Alleen waren de acties zoals je kan verwachten prijzig, niet strategisch onderbouwd én op locaties gepland waar zij niet eens een winkel hadden …  Als je eens gek wil doen en geld geen issue is, zeker doen zou ik zeggen. Iemand, misschien wel een toekomstige klant, heeft het vast gezien. Indien het moment van gekte of geldoverschot toch aan jou is voorbijgegaan, zou ik opteren voor een iets bescheidener actiepakket maar wel heel gefocust op je (potentiële) klantengroep in kwestie.

 

Uiteindelijk werd er gekozen om een evenement te organiseren voor modebloggers en bestaande klanten op een toplocatie, dichtbij één van hun flagshipstores. Dit resulteerde in én mooie persaandacht door de juiste magazines maar ook in dankbare klanten die de week erna heel wat inkopen deden én spontaan mee promo voeren voor het bedrijf. Want zeg nu zelf, als je zelf heel tevreden bent, deel je dat toch ook graag? De actie werd helder gecommuniceerd via verschillende kanalen naar de juiste doelgroepen (zichtbaar), de communicatie en het event op zich was geloofwaardig én matchte bij de identiteit van het bedrijf: warm, hart voor de klanten, mee met de nieuwe trends, sociaal,…

 

Met ongeveer 1/3de van het budget zagen zij de klantentevredenheid niet alleen de hoogte inschieten, ook de medewerkers kwamen gemotiveerd naar de winkel (want wie ontvangt nu niet graag enthousiaste klanten) én hun omzet kende de weken erop een stijging van 25% t.o.v. het vorige jaar.

 

Het kan dus met beperkte budgetten, in een concurrentiële wereld, als kmo. Als de acties maar zichtbaar, herkenbaar en geloofwaardig zijn voor jouw publiek!

 

 

Share on Facebook
Please reload

Uitgelichte berichten

Goede voornemens starten met een goed plan

November 2, 2018

1/8
Please reload

Recente berichten

15 Jul 2019

14 Feb 2018

Please reload

Archief