Money for nothin’ Ideas for free?

27 Dec 2017

 

De chicks laten we even achterwege, de melodie van de song mag gerust in je achterhoofd meedeinen bij het lezen van de blog.
Om met de deur in huis te vallen, ideeën zijn niet gratis en betalen voor lucht doe je niet. Punt. Bon, blog gedaan. Voor zij die graag de achterliggende redenering ontdekken, here we go.

Ik kom bij veel kmo’s en jonge bedrijven waar onverwachts een zin zoals ‘kan ik dat er wel voor vragen’ of ‘ja maar, het is ‘ik’ maar die hen advies geeft’ opduikt.

 

STOP

 

OPNIEUW

 

Kan ik het wel vragen? Het is maar ik?

Ondernemen en verkoop starten vanuit een geloof, een passie, voor een product, dienst of wie weet voor jezelf (mocht je jezelf verkopen). Vanuit het geloof dat je relevant bent op de markt en een meerwaarde kan bieden aan je (potentiële) klanten. Vanuit dat standpunt vertrekt een ondernemer met zijn idee, toch? Of mis ik hier iets? Gemakkelijkheidshalve negeer ik de populatie die een bedrijf begint met het idee dik geld te verdienen. Zij stellen de eerder genoemde vragen nu eenmaal niet onmiddellijk…

 

Als je gelooft dat je product of dienst een meerwaarde biedt, waarom dan geen correcte prijs vragen? Tenslotte resulteert de samenwerking in een win-win, toch?

 

Is dat niet het geval voor jou?


Dan zijn er 2 mogelijkheden.

Ofwel verkoop je lucht (the money for nothing) en dan is het maar best dat je jezelf de vraag stelt of dit wel correct is. De geschiedenis leert dat er bijzonder weinig in slagen deze strategie op lange termijn succesvol te maken. Dus stel de vragen maar én zorg voor meerwaarde of je verhaal zou wel heel snel ten einde kunnen zijn.

 

Ofwel ben je verdomd goed in wat je doet maar geef je teveel weg ‘for free’. Je deelt je kennis graag, je zegt niet graag nee, je stelt niet graag teleur, ... Welke reden je ook mag hebben, door dit te doen laat je de win-win balans overgaan naar een win-lose. En je weet aan welke kant je eindigt. Met een beetje gelukkig heb je dan wel een goed gevoel, want je hebt niet teveel gevraagd en klanten goed geholpen. Maar bon, daar eet je echt geen boterham meer van. Om maar te zwijgen van de impact op toekomstige deals met die klant. Een extraatje hier, een weekendlevering daar, … Uiteraard zonder meerkost, hij is het zo gewoon. En braaf en lief als we zijn, doen we dat nog ook. Het is tenslotte onze klant en zo slecht is het nog niet.

 

STOP (again)

 

YOU LOSE.

Je haalt de nodige marges niet, interne processen komen onder druk, je creëert een marktbeeld van jezelf en je bedrijf waar je steeds moeilijker van onder kan.

 

Dus, wat nu?

Vraag een correcte prijs! Nu, onmiddellijk, meteen. Een prijs die je meerwaarde vertegenwoordigt voor de klant. Blijkt die prijs niet voldoende om je kosten te dekken? Dan schort er iets aan je verhaal. Meerwaarde wordt betaald, graag en met liefde zelf, want iedereen wint.

 

Ben je overtuigd dat je meerwaarde te bieden hebt, maar dat de markt niet toehapt? Bekijk dan je verhaal en hoe je het brengt naar potentiële klanten. Spreek je hun taal? Is je verhaal een antwoord op hun uitdaging?

 

Ben je niet overtuigd van je meerwaarde of het marktpotentieel? Vraag het! Bevraag potentiële klanten. Neem de telefoon op, stap een winkel of bedrijf binnen. Wat de uitkomst ook mag zijn, het is altijd beter dan te veel vragen voor niets of te weinig voor veel.

 

Cause money for nothing, ideas for free is écht 1985…

 

 

 

Tags:

Share on Facebook
Please reload

Uitgelichte berichten

Goede voornemens starten met een goed plan

November 2, 2018

1/8
Please reload

Recente berichten

15 Jul 2019

14 Feb 2018

Please reload

Archief