Het nut van interne communicatie binnen een kmo

16 Nov 2017

 

‘Bij ons is het de bedoeling dat collega’s onder elkaar communiceren. Op die manier is iedereen voldoende op de hoogte en hoeven we er niet zoveel tijd en geld in te steken’. Het is een uitspraak die we helaas vaak te horen krijgen. Toch raden we aan om interne communicatie van in het begin op poten te zetten, want het kan je veel tijd en geld besparen.

 

Welke vormen van interne communicatie zijn er?

Een interne elektronische nieuwsbrief, interne meetings, een krantje, een slack-channel, een prikbord, WhatsApp-groep, Facebookgroep, … Het zijn allemaal vormen van interne communicatie. Belangrijk is dat jij als zaakvoerder zelf beslist op welke manier je wil communiceren met je medewerkers. Wat voelt voor jou het beste aan? En ook; hoe bereik je al je medewerkers? Zijn er bijvoorbeeld medewerkers extern of afwezig, dan is het nuttig om te kiezen voor bijvoorbeeld een e-mail zodat je zeker bent dat iedereen de boodschap ontvangt.

 

Wat vermeld je bij interne communicatie?

Ons advies: zo veel mogelijk! Mensen zijn heel nieuwsgierig; dat geldt ook voor je medewerkers. Verhoog hun betrokkenheid door hen op de hoogte te stellen van waar jij mee bezig bent. Zijn er nieuwe medewerkers die gestart zijn? Of ben je nog op zoek naar het juiste profiel? Zet enkele toffe projecten in de kijker of vermeld enkele good-to-knows. Gaat het bedrijf door een moeilijke periode? Wees dan ook niet bang om hierover te communiceren. Vertel de medewerkers wat de visie en de strategie zijn en stel hen gerust. Het zijn maar enkele suggesties, maar ze kunnen wonderen doen voor de sfeer. Door zelf te communiceren hou je eventuele roddels tegen en communiceer je wat jij wil.

 

Wanneer start je met interne communicatie?

Wanneer is een organisatie groot genoeg om interne communicatie op poten te zetten? Ons advies: wacht niet te lang. Ook al ben je maar met een klein team, het is belangrijk om een goede basis te leggen. Bij verder groei zal je dit alleen maar tijd besparen. Op die manier is er ook van in het begin een open sfeer.

 

Wat is de return on investment?

Een ondernemer begint al snel te rekenen: hoeveel tijd spendeer ik hieraan? Kan ik die tijd niet beter aan iets anders besteden? Als ik dat dan toch zou doen, wat brengt het mij op? Zoals we hierboven al vermeldden, zien we direct volgende voordelen:

  • Iedereen is op de hoogte van wat er leeft binnen de organisatie

  • Niemand wordt bevooroordeeld, iedereen wordt gelijktijdig op de hoogte gesteld

  • Het creëert een open sfeer

  • Collega’s praten gemakkelijker met elkaar en zo ontstaat er meer samenwerking

  • Het groepsgevoel wordt versterkt

 

Wat is een goede frequentie voor interne communicatie?

Dit hangt sterk af van organisatie tot organisatie. Je wil natuurlijk niet dat je het doel voorbij schiet door te vaak te communiceren. Een goed gemiddelde is 1 keer per maand. Heb je intussen uitzonderlijk nieuws te vertellen? Maak dan gerust een uitzondering en zorg voor een extra update naar je medewerkers.

 

 

Zit je met een vraag over interne communicatie?

Kompagnon denkt graag mee na wat voor je bedrijf het beste is.

Contacteer ons voor meer info.

Share on Facebook
Please reload

Uitgelichte berichten

Goede voornemens starten met een goed plan

November 2, 2018

1/8
Please reload

Recente berichten

15 Jul 2019

14 Feb 2018

Please reload

Archief